lu.se

Företagsekonomiska institutionen

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Entreprenörskapsstudenter i Dragons final

Publicerad: 2014-03-19

Projekten ThreeSixty, Guidie och SoulKlik tog hem pottarna för störst trovärdighet, störst potential och störst retorisk förmåga under årets final av 'Dragons at the University'. Ett stort grattis till den totala vinnaren ThreeSixty, för idén att förvandla kaffesump till briketter.

I förra veckans final av 'Dragons at the University' gick storvinnaren ThreeSixty hem med den stora potten. Deras projekt CoffeeBricks bygger på forskning från Lunds universitet och går ut på att pressa berikad kaffesump med sågspån till en brännbar produkt att elda för värme (eller grill). Utöver en vinst i kategorin störst trovärdighet, vann de även publikens pris och blev utnämnda total vinnare i årets final.

I kategorin störst potential vann projektet Guidie, en applikation till Google Glass, som erbjuder personliga guidade turer i staden du besöker, direkt i dina glasögon.

I kategorin retorisk förmåga knappade SoulKlik hem priset. SoulKlik är ett projekt som syftar till att, med hjälp av en kartläggning av olika personlighetstyper i sociala media, sammanlänka själsfränder med varandra.

PwC som sponsrat tävlingen, delade ut sammanlagt 16 000 kr till de olika lagen. Våra varma gratulationer går ut till alla vinnare, och ett stort tack även till alla deltagare, en engagerad publik och Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship's samarbetspartners: VentureLab och Venture Cup Syd. Vi är mycket stolt över våra studenter!

Läs om tävlingen i Sydsvenskan (2014-03-14), och på Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship's hemsida.